تمام آنچه مورد نیاز شماست…

پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

آزمون سردفتری ازدواج و طلاق | شرایط ثبت نام + منابع و ضرایب آن

آزمون سردفتری ازدواج و طلاق

آزمون سردفتری ازدواج و طلاق ، یکی از آزمون های حقوقی حرفه ای است که زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک برگزار می شود. سازمان ثبت در راستای اجرای ماده 3 نظام‌نامه دفاتر سردفتری ازدواج و طلاق، براساس اعلام واحدهای ثبتی سراسر کشور، از طریق برگزاری آزمون کتبی اقدام به جذب سردفتر ازدواج و طلاق می نماید.

از ویژگی های منحصر به فرد آزمون سردفتری ازدواج و طلاق این است که این آزمون منحصرا از میان آقایان افراد مورد نظر را جذب می نماید و هیچ ظرفیتی برای خانم ها در این آزمون تعریف نشده است.

در این مقاله به معرفی کامل آزمون سردفتری ازدواج و طلاق، ضوابط و شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در آزمون، مواد امتحانی و ضرایب آن‌ها، منابع آموزشی و مراحل گزینش و جذب سردفتری ازدواج و طلاق می پردازیم.

شرایط و ضوابط شرکت در آزمون سردفتری ازدواج و طلاق

متقاضیان شرکت در آزمون سردفتری ازدواج و طلاق، مانند سایر آزمون های حرفه ای و شغلی، لازم است تا شرایط عمومی و اختصاصی اعلام شده در دفترچه راهنمای ثبت نام این آزمون را احراز نمایند. بدیهی است در هر مرحله از گزینش، عدم احراز هر یک از این شرایط برای سازمان ثبت محرز شود، وضعیت قبولی داوطلب و ادامه فرآیند جذب او معلق خواهد شد.

شرایط عمومی

  • تدین به دین مبین اسلام
  • اعتقاد و التزام به احکام شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • متقاضی باید متاهل باشد.
  • دارای حسن شهرت
  • داشتن توانایی انجام کار و برخورداری سلامت کامل جسم و روان.
  • داشتن شرایط سنی حداقل 24 سال و حداکثر 50 سال تمام
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت سربازی.

توضیح: ایثارگران مشمول بند «چ» ماده 88 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، از شرایط سنی معاف هستند.

شرایط اختصاصی

  • داشتن یکی از مدارک تحصیلی زیر الزامی می باشد:
  1. مدرک کارشناسی یا بالاتر رشته حقوق
  2. مدرک کارشناسی یا بالاتر رشته علوم ثبتی
  3. مدرک کارشناسی یا بالاتر رشته علوم قضایی
  4. مدرک کارشناسی یا بالاتر رشته الهیات و معارف اسلامی در گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی
  5. مدرک سطح دو حوزوی یا بالاتر که به تایید مرکز مدیریت حوزه های علمیه دارای مجوز صدور مدرک حوزوی از شورای عالی حوزه ها 
  6. مدرک سطح یک حوزه مشروط به داشتن مدرک کارشناسی در یکی از رشته های ادبیات (زبان فارسی یا عربی) یا علوم قرآنی، الهیات و معارف اسلامی.
  • دارندگان مدارک کارشناسی ارشد یا بالاتر در رشته های مورد تایید فوق، در شرایط برابر، اولویت پذیرش خواهند داشت.
  • دارندگان مدارک حوزوی اهل تسنن باید مدرک‌شان به تایید شورای عالی مدارس علوم دینی اهل سنت رسیده باشد.
  • دارندگان مدرک اجتهاد یا فتوا از آزمون کتبی معاف هستند. این افراد پس از ثبت نام و احراز شرایط، صرفا جهت گزینش از ایشان مصاحبه به عمل می آید.
  • انتخاب سردفتر از میان اقلیت های دینی موضوع اصل سیزده قانون اساسی با رعایت ماده (4) نظامنامه ازدواج و طلاق و پس از معرفی و گواهی مراکز رسمی دینی مربوط خواهد بود.

چه کسانی نمی توانند در آزمون سردفتری ازدواج و طلاق شرکت کنند؟

اشخاص زیر مجاز به شرکت در آزمون سردفتری ازدواج و طلاق نیستند:

  • اتباع خارجی
  • کسانی که تحت ولایت و قیومت دیگری هستند.
  • محکومان به انفصال دائم از خدمات دولتی، قضایی یا وکالت دادگستری و همچنین محکومان به انفصال موقت از خدمات و مشاغل مزبور در مدت انفصال یا تعلیق.
  • محکومان به ارتکاب جرایم منافی عفت و همچنین محکومان به جرائمی که مطابق قانون مستلزم محرومیت از بعضی حقوق اجتماعی مذکور در قانون مجازات اسلامی است، در مدت محرومیت.
  • معتادان به مشروبات الکلی، مواد مخدر و روانگردان.
  • اشخاص فاقد صلاحیت اخلاقی با سو شهرت.
  • دارندگان پایه های قضایی، وکلای دادگستری، سردفتران اسناد رسمی، کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386.

منابع امتحانی و ضرایب آن ها در آزمون سردفتری ازدواج و طلاق

براساس آخرین اطلاعیه ثبت نام در آزمون سردفتری ازدواج و طلاق که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است، مواد و منابع امتحانی و ضرایب هریک به شرح زیر می باشد:

  • ادبیات فارسی با ضریب 2
  • عربی با ضریب 2
  • معارف اسلامی با ضریب 2 (سوالات معارف اسلامی برای داوطلبان اهل تشیع و اهل تسنن متفاوت است)
  • متون فقهی – مباحث مرتط با نکاح و طلاق با ضریب 3 (سوالات متون فقهی برای داوطلبان اهل تشیع و اهل تسنن متفاوت است)
  • حقوق مدنی با ضریب 3
  • مقررات دفاتر ازدواج و طلاق با ضریب 3

 

مجری برگزاری آزمون سازمان سنجش آموزش کشور است. و همانند سایر آزمون های سراسری دیگر، آزمون سردفتری ازدواج و طلاق نیز دارای نمره منفی می باشد.

کلیه اطلاع رسانی های مربوط به آزمون، اعم از تاریخ ثت نام، تاریخ صدور کارت ورود به جلسه آزمون، زمان و حوزه برگزاری و تغییران و اصلاحات احتمالی از طریق انتشار اطلاعیه هایی از درگاه اطلاع رسای سازمان سنجش آموزش کشور صورت می پذیرد.

نکات مهم

  • داوطلبان در زمان ثبت نام مجاز به انتخاب یک محل هستند و کد محل مورد تقاضا را در فرم ثبت نام اینترنتی آزمون وارد نمایند. این حوزه انتخابی به هیچ عنوان بعد از آزمون قابل تغییر نیست.
  • حد نصاب نمره قبولی در آزمون کتبی سردفتری ازدواج و طلاق برای مناطق مختلف از سوی سازمان ثبت تعیین می شود.

مراحل بعد از قبولی در آزمون کتبی سردفتری ازدواج و طلاق

پس از برگزاری آزمون سردفتری ازدواج و طلاق و اعلام نتیج اولیه از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، آن دسته از افراد که موفق به کسب حدنصاب نمره از آزمون شده اند، موظف هستند در مهلت تعیین شده از سوی کانون سردفتران ازدواج و طلاق، نسبت به تکمیل پرونده اقدام نمایند.

ابلاغ سردفتری برای افراد پذیرفته شده در مرحله کتبی، پس از گذراندن 3 ماه دوره کارآموزی در یکی از دفاتر ازدواج و طلاق، صادر می گردد.

همچنین سردفتران، پس از صدور ابلاغ و پیش از آغاز اشتغال، سوگندنامه زیر را امضا می کنند:

«اینجانب به عنوان سردفتر رسمی ثبت ازدواج و طلاق در محضر قرآن کریم به خداوند قادر متعال سوگند یاد می کنم که وظایف محوله را مطابق احکام شرع مقدس اسلام، قوانین، مقررات و نظامات کشور جمهوری اسلامی ایران انجام دهم و در کمال امانتداری، بی طرفی، رعایت اخلاق حرفه ای، حفظ حقوق مراجعان و احترام به آنان اقدام نموده و نهایت تلاش خود را به کار برم و شرافت خود را وثیقه این سوگند قرار می دهم.»

پس از انجام مراحل فوق، ابلاغ سردفتری برای شخص صادر می شود و سردفتر پس از ابلاغ حکم انتصاب سردفتری، 3 ماه فرصت دارد تا دفترخانه را در محدوده محلی که در ابلاغ تعیین شده است، تاسیس و فعالیت خود را شروع کند. این مهلت تا 3 ماه دیگر قابل تمدید است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، شرایط و ضوابط شرکت در آزمون سردفتری ازدواج و طلاق به طور کامل توضیح داده شد. متقاضیان باید شرایط عمومی و اختصاصی مربوط به این آزمون را احراز کنند. در صورت عدم احراز هر یک از این شرایط، وضعیت قبولی آنها معلق خواهد شد. شرایط عمومی شامل تدین به دین اسلام، اعتقاد و التزام به احکام شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، متاهل بودن، داشتن حسن شهرت، توانایی انجام کار و برخورداری از سلامت کامل جسم و روان، داشتن شرایط سنی حداقل ۲۴ سال و حداکثر ۵۰ سال تمام، و داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت سربازی است. شرایط اختصاصی شامل داشتن یکی از مدارک تحصیلی مشخص شده می‌باشد.

اشخاصی که تحت ولایت و قیومت دیگری هستند، محکوم به انفصال دائم یا موقت از خدمات دولتی، قضایی یا وکالت دادگستری هستند، محکوم به ارتکاب جرایم منافی عفت و جرائمی که مطابق قانون مستلزم محرومیت از بعضی حقوق اجتماعی است، معتادان به مشروبات الکلی و مواد مخدر، افراد فاقد صلاحیت اخلاقی با سو شهرت، و دارندگان پایه های قضایی، وکلای دادگستری، سردفتران اسناد رسمی، کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی مشمول شرکت در آزمون نیستند.

در ادامه این مقاله، به توضیح مواد امتحانی و ضرایب آن‌ها در آزمون سردفتری ازدواج و طلاق پرداختیم. مراحل بعد از قبولی در آزمون کتبی و نحوه ابلاغ سردفتری به افراد پذیرفته شده نیز توضیح داده شده است. پس از قبولی در آزمون کتبی سردفتری ازدواج و طلاق، مراحل بعدی شامل تکمیل پرونده توسط افراد پذیرفته شده است. سپس پس از گذراندن ۳ ماه دوره کارآموزی در یکی از دفاتر ازدواج و طلاق، ابلاغ سردفتری صادر خواهد شد.

موسسه آموزش عالی
سپهر سخن