تمام آنچه مورد نیاز شماست…

دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

حفظ استقلال کانون وکلا خط قرمز ماست

حفظ استقلال کانون وکلا

دکتر کوشا در مراسم گرامیداشت سالروز تاسیس اسکودا و روز وکیل تاکید کرد: حفظ استقلال کانون وکلا خط قرمز ماست.

مراسم گرامیداشت هفتادهمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری ایران شامگاه سه‌شنبه نهم اسفند ماه جاری، به میزبانی کانون وکلای دادگستری اصفهان در این استان برگزار شد.

در این مراسم دکتر جعفر کوشا، رئیس اسکودا طی سخنانی به اهمیت حفظ استقلال کانون وکلای دادگستری اشاره کرد و آن را تضمین دادرسی منصفانه و عادلانه که جزء حقوق مصرح مردم در قانون اساسی است، ضروری دانست.

خط قرمز ما حفظ استقلال کانون وکلا است

دکتر کوشا با تاکید بر ضرورت حفظ استقلال نهاد وکالت برای تضمین دادرسی عادلانه در کشور، حفظ این استقلال را خط قرمز اسکودا توصیف کرد و گفت: همانطور که «استقلال قضایی» برای تثبیت حاکمیت قانون و تضمین حقوق شهروندی و بهره‌مندی از تمامی آزادی‌های اساسی ضروری است، استقلال نهاد وکالت نیز برای تضمین دادرسی منصفانه و عادلانه که جزء حقوق مصرح مردم در قانون اساسی است، ضرورت دارد.

رئیس اسکودا، استقلال نهاد وکالت را یکی از جلوه‌های اعتبار نظام دادرسی توصیف کرد و گفت: این استقلال از یک‌سو با حیثیت نظام قضایی کشور و از سوی دیگر با رعایت حقوق شهرندی و حفظ کرامت ذاتی انسان مرتبط است و استمرار این استقلال در دوران معاصر نشان از مدنیّت و سطح توسعه مردم‌سالاری در یک جامعه است.

کوشا در ادامه، به جامعه ایران اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی، دست‌کم در قرائت بزرگان و پیشگامانی همچون شهید بهشتی و مطهری، با محوریت مردم سامان یافت و اساسا خواست و سلیقه مردم، مبنای شکل‌گیری، استقرار و تثبیت آن بود.

بر استقلال نهاد وکالت عین انقلابی‌گری است

کوشا افزود: از این منظر وقتی مردم را محور گفتمان انقلابی بدانیم، هر کنشی در راستای تامین و تضمین حقوق مردم، یک کنش انقلابی است و تاکید بر استقلال نهاد وکالت عین انقلابی‌گری است اما در کمال تعجب برخی افراد و تریبون‌دارانی که خود را داعیه‌دار گفتمان انقلابی می‌دانند، گاهی اوقات از استقلال‌طلبی نهاد وکالت بر می‌آشوبند.

وی در ادامه یکبار دیگر در پاسخ به این شبهه که استقلال‌طلبی نهاد وکالت می‌تواند به معنی طغیان علیه دستگاه قضایی تعبیر شود، گفت: بارها و بارها گفته‌ایم، استقلال نهاد وکالت به معنایی جدایی‌طلبی یا تقابل با قوه محترم قضائیه یا حاکمیت نیست. استقلال نهاد وکالت اتفاقا یکی از اصول تضمین دادرسی عادلانه و قانونی یعنی به نوعی تضمین صحت عملکرد قوه قضائیه است.

دو نهاد وکالت و قضاوت بال‌های نظام دادرسی مردم‌سالارانه و عادلانه هستند

کوشا در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: از این حیث تاکید کانون‌های وکلای دادگستری بر حفظ استقلال، در عمل کمک به حسن اجرای وظایف قوه قضائیه است. ما خود را در کنار دستگاه قضایی می‌دانیم، نه در مقابل آن. نهاد وکالت و نهاد قضاوت دو بال نظام دادرسی مردم‌سالارانه و عادلانه هستند. ما با هیچ‌گونه تفسیر که این دو بال را مقابل یکدیگر فرض کند، همدل نیستیم.

رئیس اسکودا با بیان اینکه کانون وکلای دادگستری به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تشکل‌های صنفی فعال در جامعه معاصر ایران به کنشگری فعال در حوزه عمومی اعتقاد دارد و برای همین نمی‌تواند در برهه‌هایی مثل شرایط کنونی از ایفای مسئولیت اجتماعی خود غافل شود، اظهار کرد: امروز شرایط اقتصادی کشور زندگی دشواری را برای مردم شریف ایران رقم زده است. مشکلات معیشتی افزایش یافته و هموطنان ما به‌ویژه اقشار کم‌برخوردار و ضعیف، روزهای خوبی را نمی‌گذارنند.

وی تصریح کرد: بر این اساس نهاد وکالت نباید صرفا رسالت خود را درون‌صنفی تعریف کند و مثل همیشه باید در کنار مردم باشد. نهاد وکالت همواره معتقد به کنشگری فعالانه در حوزه عمومی بوده و در شرایط فعلی نیز خود را در کنار و غمخوار مردم می‌داند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، تقویت حوزه معاضدت قضایی را از جمله مسئولیت‌های اجتماعی نهاد وکالت عنوان کرد و گفت: تسهیل دسترسی اقشار بی‌بضاعت به خدمات حقوقی و تقویت سازوکارهایی مثل معاضدت از جمله اقدامات مهمی است که نهاد وکالت در شرایط اقتصادی فعلی می‌تواند به آن مبادرت ورزد. ما پیش از این نیز این سازوکارها را داشتیم و تلاش کردیم به عنوان متولی قانونی خدمات وکالت در کشور، دسترسی همه مردم به خدمات حقوقی را گسترش دهیم. در وقایع اخیر نیز وکلای بسیاری خطر برخوردهای قضایی و مشکلات را به جان خریدند و خیلی‌ها به صورت رایگان، وکالت بازداشت‌شدگان را به عهده گرفتند که جای تقدیر دارد.

رئیس کانون وکلای دادگستری در پایان، مطالبه‌گری از نظام حکمرانی و ایفای نقش نظارتی متناسب با ذات سازمان‌های مردم‌نهاد را جزء شرح وظایف نهاد وکالت عنوان کرد و گفت: اهمیت این وظیفه امروز بیش از سنوات گذشته است.

منبع: اسکودا

﹥مطالب مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
امتیاز شما
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
موسسه آموزش عالی
سپهر سخن