تمام آنچه مورد نیاز شماست…

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

شرایط جدید قبولی در آزمون وکالت

شرایط جدید قبولی در آزمون وکالت

پس از تصویب قانون تسهیل صدور مجوز برخی کسب و کارها، ماده 5 این قانون شرایط جدید قبولی در آزمون کارآموزی وکالت کانون های وکلای دادگستری را تشریح کرد.

بر اساس این قانون، تبصره ماده 1 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوبه 1376 به شرح زیر اصلاح و یک تبصره دیگر به آن اضافه شد:

تبصره 1 – کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه مکلف هستند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند.

داوطلبانی که حداقل 70% امتیازِ میانگینِ نمراتِ 1% حائزان بالاترین امتیاز را کسب کرده اند، در این آزمون پذیرفته شده و جهت طی مراحل تعیین شده به مرجع صدور مجوز مربوط (کانون وکلای انتخابی) معرفی می شوند.

نظارت بر اجرای این قانون بر عهده قوه قضاییه است و این قوه مکلف است در صورت استنکاف کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا از برگزاری آزمون، راساً به برگزاری آن اقدام کند.

در تبصره 2 الحاقی این قانون، حد نصاب نمره برای افرادی که مشمول سهمیه ایثارگری می شوند کسب حداقل 60% امتیاز مذکور تعیین شده است.

 

در آزمون وکالت 1401 (نوبت پذیرش 1400) به بعد، ظرفیت پذیرش حذف شده و بر اساس قانون تسهیل، کلیه داوطلبانی که به حد نصاب اعلام شده دست یافته باشند، قبول اعلام می شوند.

پس از حذف ظرفیت، طبیعتا محاسبه و اعلام رتبه منطقی و کاربردی نیست؛ در شرایط فعلی، ملاک پذیرش نمره کل یا تراز کل داوطلبان است که محاسبه آن با فرمول خاصی از سوی سازمان سنجش صورت می گیرد.

در محاسبه تراز کل عوامل زیادی تاثیرگذار هستند؛ درصد هر درس، ضریب هر درس، تعداد پاسخ های غلط، میزان سختی و آسانی هر سوال و … .

از سوی دیگر تعیین حداقل تراز مورد نیاز برای قبولی، به طور دقیق امکان پذیر نیست. چرا که تراز کل آن 1% برتر هر سال قطعا متغیر است.

بنابراین تعیین درصد مورد نیاز برای قبولی در هر درس به طور دقیق ممکن نخواهد بود.

اما با بررسی کارنامه داوطلبان آزمون وکالت 1401 (نوبت پذیرش 1400) که اولین دوره بر اساس قانون تسهیل بوده اند، می توان حدود میانگین درصد های مورد نیاز را تحلیل و تعیین کرد.

برای اینکه احتمال قبولی به بالاترین حد برسد، به طور میانگین حداقل درصد 50 برای هر درس الزامیست.

چنانچه در درسی ضعیف تر هستید و احتمال می دهید که به درصد دلخواه در آن نرسید، کافیست برای جبران آن، درصد درس های دیگر خود را بیشتر کنید تا این کمبود نمره جبران شود.

موسسه آموزش عالی
سپهر سخن