تمام آنچه مورد نیاز شماست…

یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

محدود کردن نهاد وکالت ظلم به مردم است

بزرگداشت روز وکیل

در مراسم بزرگداش روز وکیل و گرامیداشت هفتادمین سالروز استقلال نهاد وکالت دکتر کوشا تاکید کرد: محدود کردن نهاد وکالت و تبصره ای کردن وکلا ظلم به مردم است.

این مراسم، بعدازظهر یکشنبه هفتم اسفند ماه جاری با حضور رئیس اسکودا، رئیس کل دادگستری استان کرمان و جمعی از مقامات این استان به میزبانی کانون وکلای دادگستری کرمان برگزار شد.

در این مراسم دکتر جعفر کوشا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با مرور سیر تاریخی استقلال نهاد وکالت در ۷۰ سال گذشته، بر ضرورت قدردانی از زحمات افرادی که در این مسیر کوشش کردند تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، کوشا سپس با انتقاد از تصویب طرح‌هایی که به تقابل با نهاد وکالت می‌پردازد، گفت: چرا آقایان این حجم از فارغ‌التحصیلان بیکار رشته حقوق را مدیریت نکردند که امروز ما بایستی به عنوان نهاد وکالت پاسخگوی آنها باشیم؟!

چرا از میان این فارغ‌التحصیلان، قاضی و سردفتر نمی‌گیرید؟ چرا همه بار را می‌خواهید به دوش نهاد وکالت بندازید؟

در قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، متاسفانه نهاد وکالت را با کسبه مقایسه کرده‌اند! مگر وکیل کاسب است؟! اگر اینگونه است پس دادگاه هم صحنه کاسبی است! در حالی که جنس کار وکالت دفاع از حق است و نگاه او یک نگاه اجتماعی است.

دکتر کوشا در ادامه با انتقاد از تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری، گفت: با این تبصره به کجا می‌خواهید بروید؟ مگر هدف ما مشترک نیست.

ما در نهاد وکالت، خودمراقبتی و خود انتظامی داریم؛ نباید به دنبال ایجاد اختلاف بین وکالت و قضاوت بود. اصل بر این است که موکل، آزادانه وکیل خود را انتخاب کند.

این حقوقدان و وکیل دادگستری تاکید کرد: به جرات می‌گویم امروز آرای دادگاه‌هایی که در آن وکلای تبصره ماده ۴۸ وکالت کرده‌اند، فاقد وجاهت قانونی است.

 

محدود کردن نهاد وکالت و تبصره‌ای کردن وکلا ظلم به مردم است

رییس اسکودا در ادامه با بیان اینکه آینده وکالت روشن است، گفت: امروز همه باید به عقلانیت بازگردند. اگر نهاد وکالت را محدود و وکلا را تبصره‌ای کنید، این تنها مردم هستند که به آنها ظلم می‌شود. پس چرا تبعیض قائل می‌شوید؟

کوشا همچنین با اشاره به تاسیس مرکز مشاوران قوه قضائیه، این مرکز را نهاد موازی کانون وکلا عنوان کرد و گفت: ما آمادگی داریم عزیزان ماده ۱۸۷ را به جمع خود ملحق کنیم، اما متاسفانه عده‌ای از ایجاد نهادهای موازی سود می‌برند. ولی باید بدانند که آیندگان ما را قضاوت خواهند کرد.

وی همچنین با اشاره به موضوع آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری گفت: در این زمینه به توافقات خوبی رسیده‌ایم. ما در این زمینه حسن نیت خود را نشان داده و موارد ارجاعی را اصلاح کرده‌ایم که امیدواریم همان‌ها از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شود.

ایشان در ادامه با تاکید بر اینکه برای ماندگاری در تاریخ باید حافظ استقلال نهاد وکالت باشیم، گفت: محدود کردن نهاد وکالت و تبصره‌ای کردن وکلا ظلم به مردم است.

﹥مطالب مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
امتیاز شما
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
موسسه آموزش عالی
سپهر سخن