تمام آنچه مورد نیاز شماست…

یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

در آینده تعداد سردفتران خانم از آقایان بیشتر می شود

سردفتری اسناد

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران: فکر می‌کنم در آینده تعداد سردفتران خانم از سردفتران آقا نیز بیشتر شود!

علی خندانی، رییس کانون سردفتران و دفتریاران اظهار داشت: دستگاه قضائی به سمت برگزاری فرایند دادرسی به صورت الکترونیکی پیش می رود و در موارد غیرضروری، افراد می توانند از منزل و محل کار خود به صورت برخط در دادگاه حاضر شوند.

در گذشته حضور افراد در دفاتر اسناد رسمی الزامی بود، که اکنون به دنبال تغییر این رویه و به سمت الکترونیکی شدن خدمات سردفتری هستیم.

خندانی با اشاره به مراحل اسکن دفاتر اسناد اظهار داشت: خوشبختانه با همکاری چهار جانبه ای که صورت گرفت، تمامی دفاتر اسناد (قریب به ۹۰۰ هزار جلد به بیان دیگر ۱۸۰ میلیون صفحه) اسکن و عکس‌برداری شد.

این یک اقدام حساس و دقیق بود، برخی از این دفاتر بیش از ۸۰ سال عمر دارند.

وی افزود: دفتر اسناد دستنویس به هیچ عنوان نباید از دفاتر خارج شود. در نهایت اسکن و عکس برداری از تمامی دفاتر دستنویس اسناد انجام شده است.

اگر هر اتفاقی برای این دفاتر رخ دهد، همانند سیل و زلزله مندرجات آن در سامانه ثبت است و همچنین امکان دخل و تصرف در این دفاتر نیز دیگر وجود ندارد.

رییس کانون سردفتران همچنین گفت: در حال حاضر چندین صلاحیت در شورای حل اختلاف را احصا کردیم، که مواردی است که دفاتر اسناد رسمی به راحتی می‌تواند خدمات را ارائه کند و قابلیت برون‌سپاری به دفاتر اسناد رسمی را دارد.

وی تصریح کرد: در خصوص تعرفه های دفاتر اسناد رسمی، اقداماتی صورت گرفته است که هنوز نمی توانیم به‌صورت قطعی اعلام کنیم.

خندانی همچنین با اشاره به تعداد دفاتر اسناد رسمی، گفت: ۸ هزار و ۷۰۰ دفتر اسناد رسمی در سراسر کشور داریم و در این حوزه کمبودی وجود ندارد. اکنون توازن دفاتر اسناد رسمی در کشور برقرار است.

او با بیان اینکه چند سالی است که حضور بانوان در دفاتر اسناد رسمی محقق شد، افزود: فکر می‌کنم در آینده تعداد سردفتران خانم از سردفتران آقا نیز بیشتر شود.

خندانی در پایان گفت: مدعی هستیم که یکی از سالم ترین حوزه ها‌، دفاتر اسناد رسمی هستند. ممکن است بعضا سردفترانی به‌صورت سهوی مرتکب تخلفاتی بشوند. از پنج مرجع به صورت مستمر بر این دفاتر نظارت می‌شود.

﹥مطالب مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
امتیاز شما
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
موسسه آموزش عالی
سپهر سخن