تمام آنچه مورد نیاز شماست…

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

قانون تسهیل و تاثیر آن بر آزمون سردفتری

بررسی آزمون سردفتری و چالش های قانون تسهیل در مسیر آن

بررسی آزمون سردفتری و چالش های قانون تسهیل در مسیر آن

چالش های قانون تسهیل و تاثیر آن بر آزمون سردفتری اسناد رسمی مدتی ست نقل محافل سردفتران است.

قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار یکی از قوانین مهم و تأثیرگذار به ویژه در حمایت از اشتغال‌زایی و تولید است که در راستای اجرای اصل 123 قانون اساسی، در تاریخ 24 اسفند 1400 در 5 ماده در مجلس شورای اسلامی تصویب و 30 فروردین 1401 از سوی شورای نگهبان تأیید شد. این قانون در اردیبهشت ماه سال گذشته ابلاغ و لازم‌الاجرا شد.

دستگاه های متولی آزمون سردفتری از مخالفان جدی اجرای این قانون هستند.

خبرگزاری تسنیم در مقاله ای به بررسی ابعاد این مخالفت ها پرداخته است که در این نوشته چکیده آن را می خوانیم.

آزمون سالانه سردفتری؛ مقدمه شکست انحصار

مواد 3، 4 و 5 قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار با هموار ساختن مسیر دریافت مجوز و پروانه وکالت، سردفتری اسناد رسمی و کارشناسی رسمی دادگستری، علاوه بر اینکه زمینه‌ ساز رونق کسب و کارهای مرتبط است، انحصارهای موجود در این حوزه را شکسته و عرصه را برای ورود و اشتغال نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده مهیا می‌کند.

از نظر خبرنگار گروه اجتماعی تسنیم، یکی از دلایل خودداری دستگاه‌های متولی آزمون سردفتری، تعارض منافع و همچنین وجود برخی قواعد انحصارگرایانه این حرفه است که عرصه را برای ورود سردفتران و دفتریاران جدید تنگ کرده‌ است.

کارشکنی مجریان در عمل به قانون

بر اساس ماده 3 این قانون؛ ماده (5) قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب 1354/4/25 به شرح زیر اصلاح شد:

“سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است هرساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون سردفتری و دفتریاری اقدام نماید. داوطلبانی که حداقل 70 درصد متیاز میانگین نمرات 1 درصد حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند، به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می‌شوند. هرگونه انتقال موضوع این ماده از جمله انتقال امتیاز موضوع ماده (69) این قانون منوط به قبولی انتقال گیرنده در آزمون مذکور است.”

ماده 5 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب 25/4/1354 که در قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اصلاح شد، ملاک اعطای مجوز جدید سردفتری را بر مبنای جمعیت شهرها و ظرفیتی مشخص و محدود می‌دانست.

سازمان مقابل قانون؟

جالب این‌جاست که بعد از اعلام نتایج آزمون، اداره‌کل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پی اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ قبولی در آزمون برگزار شده هیچگونه حقی برای داوطلبین ایجاد نمی‌کند و پذیرش نهایی افراد منوط به اخذ استعلامات و اختبارهای لازم خواهد بود.

با وجود مزایای این قانون، اما زمزمه‌های استنکاف از اجرای آن توسط برخی مجریان شکل گرفته است و این در حالی صورت می‌گیرد که؛ افزایش دفاتر اسناد رسمی و تعداد سردفتران در راستای تسهیل‌گری فضای کسب و کارهای مربوطه و همچنین رفع چالش‌های موجود در حوزه ثبت اسناد در نظر گرفته شده است و تحقق آن مستلزم اجرای دقیق قانون از سوی مجریان، نظارت بر حُسن اجرا از سوی نهادهای نظارتی و برخورد با متخلفان از سوی دستگاه قضائی است.

 

﹥مطالب مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
امتیاز شما
2 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
موسسه آموزش عالی
سپهر سخن