تمام آنچه مورد نیاز شماست…

یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

سوالات مصاحبه آزمون وکالت قوه قضاییه

سوالات مصاحبه آزمون وکالت قوه قضاییه

آزمون وکالت مرکز وکلا بر خلاف تصوی اکثر داوطلبان طی دو مرحله برگزار می شود، مرحله اول آزمون کتبی سراسری است که توسط سازمان سنجش آموزش کشور و بر اساس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار برگزار می شود و مرحله دوم مصاحبه شفاهی است. سوالات مصاحبه آزمون وکالت قوه قضاییه غیرعلمی و در رابطه مسائل شرعی، سیاسی و روانشناختی است.

در این نوشته به بررسی نحوه برگزاری مصاحبه و همچنین انواع سوالاتی که در این مصاحبه مطرح می شود می پردازیم.

سوالات مصاحبه آزمون وکالت قوه قضاییه

مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه به منظور جذب کارآموزان وکالت، هر ساله اقدام به برگزاری آزمون وکالت می نماید. این آزمون سراسری به صورت کتبی توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود و پذیرش افراد در این آزمون علمی بر اساس قواعد و ضوایط مندرج در قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار برگزار می شود.

اما برای نفرات پذیرفته شده در این مرحله، بلافاصله پروانه کارآموزی صادر نمی شود. بلکه این افراد پس از اعلام نتایج آزمون اولیه، برای ثبت نام و تشکیل پرونده فراخوانده می شوند. پس از آن بر اساس یک برنامه زمان بندی شده از سوی مرکز وکلا، نفرات به نوبت برای مصاحبه شفاهی دعوت می شوند.

این مصاحبه به صورت انفرادی برگزار می شود؛ سوالات مطرح شده در جلسه مصاحبه آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه خارج از مباحث علمی و حقوقی است. این سوالات در حوزه مسائل عقیدتی، سیاسی، دانش عمومی روز و موضوعات روانشناسی شخصیت می باشد.

بسیاری از داوطلبان آزمون وکالت قوه قضاییه از مباحث و نوع سوالات مصاحبه این مرکز اطلاعی ندارند و بعد از قبولی در آزمون با این موضوع آشنا می شوند. نکته مهمی که داوطلبان پذیرفته شده در آزمون وکالت مرکز وکلا باید به آن توجه داشته باشند این است که پروانه کارآموزی وکالت تنها برای آن دسته افرادی صادر می شود که در این مصاحبه شفاهی بتوانند امتیاز قبولی کسب نمایند.

مصاحبه شفاهی آزمون وکالت نیز همانند هر آزمون دیگری نیازمند آگاهی، اطلاع از مباحث و سوالات و آمادگی برای پاسخگویی دارد. بنابراین در گام نخست باید بدانید که سوالات مصاحبه آزمون وکالت قوه قضاییه از چه موضوعات و به چه نحوی مطرح می شوند.

بر اساس تجربیات افردی که در سوال های گذشته در این مصاحبه شرکت کرده اند، می توان سوالات مصاحبه شفاهی آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه را در 3 شاخه زیر دسته بندی کرد:

  • سوالات عقیدتی
  • سوالات سیاسی
  • آزمون روانشناسی

در ادامه به بررسی هریک از شاخه ها به طور مفصل می پردازیم.

سوالات عقیدتی در مصاحبه آزمون وکالت قوه قضاییه

سوالات عقیدتی در مصاحبه‌ها و گزینش‌های استخدامی تمامی ارگان‌های رسمی و دولتی مطرح می‌شود و در واقع جز جدایی‌ناپذیر در فرآیند استخدام و اشتغال رسمی در هر حوزه‌ای می باشند.

سوالات عقیدتی همانطور که از عنوان آن مشخص است، در حوزه مسائل دینی و مذهبی است. هدف از طرح این سوالات بررسی مواضع عقیدتی شما در مواجهه با احکام شرعی، اصول و فروع دین اسلام و همچنین التزام عملی به احکام دینی و اصول اخلاقی می‌باشد.

برخی از موضوعات عقیدتی که در مصاحبه شفاهی آزمون وکالت قوه قضاییه مطرح می شوند عبارتند از:

  • نماز و احکام مرتبط با آن: برای مثال ممکن است ترتیبات و ارکان نماز را مورد سوال قرار دهند، یا از شما بخواهند یکی از ارکان مانند تشهد و سلام را قرائت کنید.
  • احکام مربوط به نمازهای واجب مانند نماز جمعه
  • احکام مربوط به وضو، تیمم و غسل
  • احکام مربوط به روزه
  • مرجع تقلید
  • پرسش در رابطه با مناسک مذهبی مانند شب قدر، نماز عید فطر و …
  • اطلاعات عمومی در رابطه با تاریخ های دینی مانند مبعث پیامبر، رخداد روز عید غدیر و …
  • اطلاع کامل از اصول دین
  • توانایی قرائت صحیح قرآن

سوالات سیاسی در مصاحبه آزمون وکالت قوه قضاییه

بخش دیگری از مصاحبه شفاهی پذیرفته شدگان مرحله کتبی آزمون وکالت قوه قضاییه در حوزه اطلاعات و نقطه‌نظرات سیاسی است. سوالات سیاسی معمولا در حیطه رویدادهای همان مقطع زمانی طرح می‌شوند. بنابراین داشتن اطلاعات کافی از وقایع روز کمک زیادی در پاسخگویی به سوالات سیاسی خواهد کرد.

  • توصیف اوضاع کنونی جامعه
  • پرسش در خصوص انتخابات
  • پرسش در خصوص چگونگی عملکرد دولتی فعلی
  • نظر شما در رابطه با مقام ولایت فقیه و …

سوالات روانشناسی در مصاحبه آزمون وکالت قوه قضاییه

سوالات روانشناسی بیشتر برای شناخت روحیات و شخصیت فردی و اجتماعی شما مطرح می شود. معمولا سوالات به صورت رخداد یا مسئله مطرح می گردد. در این بخش سوالات از شما می خواهند تا خودتان را به همراه نقاط ضعف و قوتی که از خود سراغ دارید معرفی کنید؛ در ادامه از علل انتخاب حرفه وکالت و هدف شما از ورود به این شغل سوالاتی مطرح می شود.

در بخش دیگری از مصاحبه ممکن است از شما بخواهند که خود را در یک موقعیت خاص فردی، اجتماعی، شغلی و … تصور کنید و با توجه به آن موقعیت به پرسش های مصاحبه‌کننده پاسخ دهید.

سوالات این بخش بسیار متنوع است. به‌راحتی نمی توان در رابطه با نوع سوالات روانشناسی اظهارنظر کرد. چرا که نوع سوالات با توجه به شرایط، موقعیت و روحیات مصاحبه شونده و مصاحبه کننده ممکن است به طور کامل تغییر کند.

مصاحبه شفاهی – علمی آزمون وکالت قوه قضاییه

مصاحبه علمی در مرحله بعد از قبولی در سال‌های گذشته برگزار می شد. سوالات مصاحبه علمی آزمون وکالت در 2 بخش حقوقی و کیفری مطرح می‌شد. اما این بخش بعد از تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار از فرآیند مصاحبه شفاهی آزمون مرکز وکلا حذف شده است.

نکات پایانی در رابطه با سوالات مصاحبه آزمون وکالت قوه قضاییه

مصاحبه شفاهی آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه، دومین مرحله از فرآیند جذب کارآموز وکالت در این مرکز است. آن دسته از شرکت کنندگان در آزمون کتبی که موفق به کسب حد نصاب تراز قبولی شده اند، در مرحله بعدی برای مصاحبه دعوت می شوند.

سوالات مصاحبه آزمون وکالت قوه قضاییه در سه بخش عقیدتی، سیاسی و روانشناسی مطرح می شود و جلسات این مصاحبه به صورت انفرادی با حضور یک هیات سه نفره برگزار می شود و در نهایت نتیجه این مصاحبه بر اساس امتیازاتی که از سوی این هیات مصاحبه‌کننده ثبت می شود اعلام می گردد.

﹥مطالب مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
امتیاز شما
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
موسسه آموزش عالی
سپهر سخن