تمام آنچه مورد نیاز شماست…

یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

مراحل بعد از قبولی در آزمون وکالت

مراحل بعد از قبولی در آزمون وکالت

نتایج آزمون وکالت 1402 کانون های وکلای دادگستری ایران، هفته گذشته اعلام شد. در این آزمون که حدود 110 هزار داوطلب شرکت کرده بودند، در نهایت مطابق طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، حدود 11 هزار نفر موفق به کسب حدنصاب علمی لازم شده اند. در این مقاله مراحل بعد از قبولی در آزمون وکالت و وظیف پذیرفته شدگان در این آزمون را بررسی خواهیم کرد.

مراحل دریافت کارنامه و احراز نتیجه آزمون وکالت

آزمون وکالت 1402 اسکودا روز جمعه 13 مردادماه سال جاری برگزار شد. این آزمون بر اساس طرح تسهیل و توسط سازمان سنجش آموزش کشور در حوزه های سراسر کشور طور همزمان اجرا گردید و با وجود انتقادات و گلایه های فراوان در رابطه با سوالات این آزمون، در نهایت روز سه شنبه 21 شهریورماه نتایج این آزمون در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش منتشر شد.

داوطلبان برای مشاهده و دریافت کارنامه خود لازم است مطابق مراحل زیر اقدام نمایند:

  • مراجعه به سایت سازمان سنجش، بخش “اعلام نتایج آزمون ورودی کارآموزی وکالت سال 1402(کانون وکلا دادگستری).
  • ورود به بخش درج اطلاعات مطابق تصویر زیر:
مرحله نخست دریافت نتیجه

همانطور که در تصویر مشاهده می شود، برای دریافت نتیجه باید از یکی از دو روش شماره داوطلبی و شماره شناسنامه یا شماره پرونده و شماره شناسنامه اقدام نمایید.

  • پس از ورود به بخش مشاهده نتایج، کارنامه شما نمایش داده می شود. به نمونه زیر دقت فرمایید:
نمونه کارنامه 2
نمونه کارنامه 1

در جدول سمت راست، مشخصات فردی داوطلب، به همراه تراز کل کسب شده او، تراز حد نصاب در سهمیه و رتبه کشوری داوطلب در سهمیه و وضعیت قبولی درج شده است. چنان چه در قسمت وضعیت، توضیحات با رنگ سبز نوشته شده  ( شما دارای حد نصاب آزمون می باشید) این به معنای قبولی در آزمون می باشد و اگر در بخش وضعیت با رنگ قر مز نوشته شده ( شما دارای حد نصاب آزمون نمی باشید) یعنی در این آزمون قبول نشده اید.

جدول سمت چپ در کارنامه نیز حاوی درصد های کسب شده شما در آزمون به تفکیک مواد امتحانی می باشد.

مراحل بعد از قبولی در آزمون وکالت

پس از دریافت نتیجه و مشاهده کارنامه آن دسته از داوطلبان که موفق به کسب حدنصاب آزمون شده اند، در واقع در ابتدای مسیر کارآموزی قرار دارند. وظایف این افراد به عنوان کارآموز وکالت از این پس به دو دسته وظایف شخصی و وظایف کارآموزی می شود. در ادامه به توضیح هریک از این وظایف می پردازیم.

وظایف کارآموزی پذیرفته شدگان آزمون وکالت

پذیرفته شدگان ازمون وکالت بعد از اعلام نتایج باید منتظر اطلاع رسانی کانونی که در آن پذیرفته شده اند باشند. کانون مذکور به کارآموزان نوبت اخیر از طریق ارسال پیامک یا تماس تلفنی برای آغاز فرآیند تشکیل پرونده و حضور در محل کانون جهت ارائه مدارک مورد نیاز اطلاع رسانی خواهد کرد.

پس از آن کانون اقدام به استعلام سوابق تحصیلی و شرایط عمومی داوطلب می نماید و بعد از پاسخگویی مراجع ذی‌ربط، کارآموزان برای شروع دوره کارآموزی و طی مراحل سه گانه این دوره فراخوانده می شوند. 

به پذیرفته شدگان توصیه می شود برای سرعت بخشیدن به مراحل بعد از قبولی در آزمون وکالت، مدارک تحصیلی و شخصی خود را از همین حالا آماده ارائه نمایند.

وظایف شخصی پذیرفته شدگان آزمون وکالت

با توجه به اجرای قانون تسهیل در فرآیند پذیرش کارآموزان و انتقادات قابل توجه مدیران کانون های وکلای سراسر کشور به نحوه پذیرش افراد، و همچنین با در نظر گرفتن تعداد بالای قبول شدگان در این آزمون، رقابت اصلی جامعه حقوقی از این پس بر اشراف بر بازار حرفه ای و شغلی است. برا اینکه در بازار آینده وکالت حرفی برای گفتن داشته باشید لازم است از همین ابتدای کار به دنبال کسب مهارت و ارتقا سواد حقوقی خود باشید.

توصیه مشاوران سپهر سخن به شما پذیرفته شدگان عزیز این است که به دوره های آموزشی کانون در دوره کارآموزی بسنده نکنید. بعد از کمی استراحت، دوباره خواندن و کسب علم را آغاز کنید و تلاش برای بهتر شدن و آگاه تر شدن را ترک نکنید.

به یاد داشته باشید حقوق اقیانوسی است که هر چه در آن پیش روی کنید، بازهم نقاط ناشناخته ی زیادی در آن وجود دارد که باید کشف شود.

و به یاد داشته باشید “وکیل خوب شدن نیازمند دانش، تسلط بر قانون، وجدان، اخلاق حرفه ای و عدالت است.”

﹥مطالب مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
امتیاز شما
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
موسسه آموزش عالی
سپهر سخن