تمام آنچه مورد نیاز شماست…

یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

منابع متون فقه در آزمون وکالت، آزمون قضاوت و کنکور ارشد و دکتری حقوق

منابع متون فقه

در آزمون های مختلف حقوقی، متون فقه یکی از مواد آزمونی است که معمولا دیده می شود. اما منابع متون فقه در آزمون های مختلف با یکدیگر متفاوت است و به تناسب محتوای آزمون محتوا و منبع سوالات فقه تغییر می کند. در این مقاله به معرفی و بررسی منابع و سرفصل های متون فقه در آزمون وکالت، آزمون قضاوت، کنکور کارشناسی ارشد و کنکور دکتری رشته حقوق می پردازیم.

منابع متون فقه به تفکیک آزمون های حقوقی

همانطور که اشاره شد مباحث و رفرنس طرح سوال برای درس فقه در آزمون های حقوقی مختلف متفاوت است. متقاضیان آزمون های حقوقی در تهیه منبع مطالعاتی برای متون فقه باید توجه داشته باشند که صرف عنوان متون فقه نمی تواند دلیل بر انتخاب صحیح منبع آموزشی باشد. بلکه در انتخاب این منبع باید به سرفصل ها و مرجع اصلی آن توجه نمایید.

منبع متون فقه برای آزمون وکالت

متون فقه در آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه همواره یکی از مواد امتحانی ثابت بوده است. منبع معرفی شده فقه برای آزمون وکالت و بر اساس آخرین اطلاعیه منتشر شده از سوی مرکز وکلای قوه قضاییه کتاب تحریرالوسیله امام خمینی و در 5 باب وکالت، شهادات، اقرار، قضاوت و ایمان می باشد.

اما در آزمون وکالت کانون های وکلای دادگستری، متون فقه چند سالی است که منابع آزمون اضافه شده است. سوالات درس متون فقه به همراه اصول استنباط اسلامی (اصول فقه) ذیل یک عنوان درس در دفترچه سوالات آزمون وکالت طرح می شود و سهم هریک از این دو درس 10 تست است.

منبع فقه در آزمون اسکودا نیز کتاب تحریرالوسیله امام خمینی (ره) است؛ اما تفاوت متون فقه آزمون اسکودا با آزمون مرکز وکلا در سرفصل هایی است که در آزمون محل سوال هستند. در آزمون وکالت کانون های وکلای دادگستری طبق آخرین آگهی منتشر شده از سوی اسکودا که در سایت سازمان سنجش منتشر شده است، از دو باب وکالت و شهادت سوال طرح می شود.

کتاب تحریر الوسیله امام خمینی (ره) در 51 باب (کتاب) و به زبان عربی است که در آن به مسایل فقی توسط ایشان پرداخته شده است.

در دوره های آموزشی کلاس وکالت از منابع تستی متون فقه که توسط اساتید موسسه سپهرسخن معرفی می شوند، کتاب متون فقه تالیف صادق صبیح است.

صفر تا صد آزمون وکالت

فقه در آزمون قضاوت

فقه در آزمون قضاوت در دو عنوان لمعه و قواعد فقه دیده می شود. لمعه شامل مباحث قضاء، شهادت، متاجر، دین، رهن، ضمان، صلح، اجاره، وکالت، شفعه، وصایا، نکاح، حدود، قصاص و دیات می باشد. و قواعد فقه مباحث ید، لاضرر، غرور، اتلاف، احسان، علی الید، اکراه، اضطرار، درأ، لوث و قسامه ، اقدام، نفی عسر و حرج، تسلیط، تلف قبل از قبض را در بر می گیرد.

یکی از منابع اصلی متون فقه آزمون قضاوت کتاب شرح لمعه (لمعه دمشقیه) است.

منابع متون فقه برای آزمون کارشناسی ارشد و دکتری گرایش های حقوق

در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری درس متون فقه یکی از مواد امتحانی است در برخی گرایش ها ضریب دارد و ضریب آن برای گرایش های مختلف متفاوت است.

منابع معرفی شده برای کنکور ارشد و دکتری حقوق برای درس متون فقه کتاب های شرح لمعه شهید ثانی و لمعه دمشقیه شهید اول است. با توجه به تفاوت هایی که در مباحث منابع وکالت و ارشد و دکتری وجود دارد، و همچنین گستردگی خیلی بیشتر باب های مورد سوال در آزمون های ارشد و دکتری در مقایسه با آزمون وکالت، بدیهی است کتاب های متون فقه آزمون ارشد و دکتری حقوق برای آزمون وکالت مناسب نمی باشند.

 

﹥مطالب مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
امتیاز شما
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
موسسه آموزش عالی
سپهر سخن