تمام آنچه مورد نیاز شماست…

یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

موفقیت در آزمون وکالت و سایر آزمون های حقوقی

موفقیت در آزمون وکالت

دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حقوق، به قصد ورود به بازار حرفه ای مشاغل حقوقی وارد این رشته می شوند. اما برای ورود به هریک از شغل های تخصصی شاخه حقوق، باید از سد آزمون های مختص به آن حرفه عبور نمایند. در این نوشته به بررسی عوامل موفقیت در آزمون وکالت -به عنوان پرطرفدارترین آزمون حقوقی- و سایر آزمون های حقوقی می پردازیم.

مهارت های اصلی مورد نیاز برای موفقیت در آزمون وکالت

برای ورود به بازار شغلی وکالت و اخذ پروانه اشتغال به این حرفه، گام اول پس از فارغ التحصیلی از رشته حقوق، شرکت در آزمون وکالت و قبولی در آن است. کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه به عنوان دو نهاد مرجع صدور پروانه وکالت، طبق قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ملزم هستند تا هرسال یک نوبت آزمون وکالت به طور مجزا برگزار نمایند.

متقاضیان می توانند در دو نوبت جداگانه برای شرکت در این آزمون ها، با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور ثبت نام نمایند و در تاریخ اعلام شده از سوی این سازمان در آزمون های وکالت شرکت نمایند.

بر اساس اعلام مسئولان این دو نهاد، در سال های اخیر به طور میانگین در هریک از این آزمون ها بیش از 100 هزار داوطلب شرکت می نمایند و بر اساس قانون تسهیل افرادی که موفق به کسب حد نصاب علمی لازم شده باشند (بدون در نظر گرفتن حد ظرفیت پذیرش) قبول اعلام می شوند.

اما عوامل موفقیت و مهارت های مورد نیاز برای قبولی در آزمون وکالت چیست؟

سطح بالای دانش حقوقی، یکی از عوامل اصلی موفقیت در آزمون وکالت

اولین و مهم ترین عامل در موفقیت هر آزمونی داشتن سطح علمی و دانش بالای مربوط به آن آزمون است. برای موفقیت در آزمون وکالت نیز میزان دانش حقوقی داوطلبان نقش تعیین کننده ای دارد. برای رسیدن به سطح اطلاعات و سواد بالای مورد نیاز برای قبولی در آزمون وکالت و موفقیت شغلی پس از قبولی عوامل زیر تاثیرگذار هستند:

  • مطالعه منابع اصلی و مرجع در طول دوره تحصیل
  • مرور روزانه مواد قانونی (قانون خوانی مستمر)
  • حضور در دوره های آموزشی و کلاس وکالت در موسسات معتبر و شناخته شده
  • مطالعه و تسلط بر منابع کمک آموزشی و تستی تایید شده
  • تست خوانی، تسلط و مهارت بالا در تحلیل و بررسی سوالات دورهای گذشته آزمون وکالت
  • تست زنی و ارتقا سرعت آنالیز و حل تست ها

بدیهی است انجام تمام موارد گفته شده نیازمند صرف زمان طولانی و اجرای یک برنامه بلند مدت است که اغلب بسیاری از داوطلبان آزمون وکالت از انجام آن باز می مانند. بنابراین توصیه ما این است که هر زمان تصمیم به آغاز مطالعه برای شرکت در آزمون وکالت گرفتید، برای داشتن یک برنامه ریزی جامع و متناسب با شرایط خود حتما از راهنمایی مشاوران حرفه ای و متخصص در این زمینه بهره بگیرید.

تجربه نشان می دهد اغلب داوطلبان آزمون وکالت از 6 ماه تا نهایتا یک سال مانده به آزمون به فکر ارتقا سطح دانش خود می افتند. از همین رو زمان کافی برای مطالعه کلیه منابع مرجع نخواهند داشت. در این شرایط بهترین راه کمک گرفتن از یک مشاور حرفه‌ای، شرکت در کلاس های آمادگی آزمون وکالت و مطالعه منابع کمک آموزشی و تستی است.

برنامه ریزی مطالعاتی آزمون وکالت متناسب با شرایط فردی

دومین عامل مهم برای موفقیت در آزمون وکالت برنامه ریزی است. تمام مشاوران و کارشناسان آموزشی در تمامی حوزه ها برنامه ریزی را به عنوان عامل مشترک موفقیت در هر آزمونی معرفی کرده اند. داشتن یک برنامه منسجم و اصولی که با شرایط فردی متناسب باشد و اجرای مستمر و کامل آن قطعا منجر به کسب موفقیت خواهد شد. 

برنامه ریزی باید تمام فعالیت های روزانه را در بر بگیرد؛ ساعات خواب و بیداری، فعالیت های روزمره مثل کلاس دانشگاه، کلاس وکالت، حضور در محل کار، زمان رفت و آمد و … باید به طور دقیق در برنامه قرار گیرند. در کنار این موارد ساعات مطالعه و میزان مطالب مورد نظر نیز باید در برنامه درج شوند.

حتما در پایان هر روز گزارش عملکرد روزانه خود را ثبت کنید تا با بررسی دوره ای آن ها بتوانید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی نمایید.

تمرین مدیریت زمان برای موفقیت در آزمون وکالت

یکی دیگر از عوامل موثر موفقیت در آزمون وکالت مهارت مدیریت زمان است. مدیریت زمان برای آزمون شامل دو بخش است:

1. مدیریت زمان هنگام برنامه ریزی و مطالعه: زمانی که برنامه ریزی را شروع می کنید، باید زمان بندی تمام فعالیت های اصلی خود را در قالب این برنامه مشخص کنید. این کار از اتلاف وقت جلوگیری می کند و باعث بهبود و افزایش زمان مفید مطالعه شما می شود.

2. مدیریت زمان در جلسه آزمون: بسیاری از داوطلبان علیرغم ساعات مطالعه زیاد و تسلط بالا بر مواد قانونی، در جلسه آزمون با کمبود وقت برای پاسخگویی مواجه شده و از جواب دادن به تعدادی از سوالات باز می مانند. در نظر داشته باشید که در آزمون وکالت زمان پاسخگویی به سوالات محدود است. برای اینکه بتوانید در فرصت تعیین شده به تمام سوالات پاسخ دهید باید سرعت تست زنی خود را بالا ببرید. حل سریع تست ها علاوه بر تسلط علمی، نیازمند مهارت تست زنی نیز می باشد.مهارت تست زنی در اثر تست خوانی زیاد و حل تست های متعدد به دست می آید.

 

چند نکته کلیدی برای موفقیت در آزمون وکالت

اگر به دنبال عوامل موفقیت در آزمون وکالت هستید، در کنار مطالب گفته شده در بالا، نکاتی که در اثر تجربه پذیرفته شدگان آزمون های گذشته به دست آمده نیز می تواند به شما در پیدا کردن مسیر درست و نتیجه‌بخش کمک کند.

  • از مطالعه منابع متنوع خودداری کنید:

در ابتدای مسیر مطالعه، منابع کمک آموزشی را با راهنمایی مشاوران حرفه ای تهیه کنید. در طول مدت زمانی که برای آزمون خود را آماده می کنید، از تغییر منبع آموزشی اجتناب کنید. یک جمله معروف هست که می گوید “به جای اینکه چندین منبع را یک بار بخوانید، یک منبع را چندین بار بخوانید.” این شعار را با خود تکرار کنید. تعدد منبع بیشتر از آنکه به یادگیری و تسلط علمی شما کمک کند، باعث سردرگمی شما می شود.

  • در اجرای برنامه روزانه خود متعهد باشید:

یکی از سختی های مسیر موفقیت داشتن تعهد به برنامه ریزی است. در طول دوره مطالعه برای آزمون وکالت است ممکن است بارها شرایطی پیش آید که شما در انجام برنامه خود به بهانه های مختلف سر باز زنید. به یاد داشته باشید رمز موفقیت شما در گروی انجام تعهداتی است که خودتان برای خودتان ایجاد کرده اید.

  • مستمر بخوانید

راستش را بخواهید مهم نیست از چه زمانی درس خواندن برای موفقیت در آزمون وکالت را شروع می کنید. آنچه منجر به کسب نتیجه می شود، استمرار در مطالعه و تمرین و مرور، از لحظه ای که شروع کرده اید تا روز قبل از آزمون است. مباحث حقوقی هم بسیار گسترده هستند و هم فرّار. بگذارید این گونه بگویم: شما 3 ماه مستمر درس خوانده اید، بعد شرایطی پیش آمده و یک هفته درس را کنار گذاشته اید؛ برای برگشتن به مسیر برنامه ریزی، نمی توانید از ادامه مطالبی که در آن سه ماه خوانده اید شروع کنید، بله! شما به ابتدای راه برگشته اید و باید از اول شروع کنید.

حتی اگر در شرایط بسیار سختی قرار گرفته اید، نوار اتصال به برنامه را – حتی شده خیلی باریک – حفظ کنید. مثلا شبی نیم ساعت قانون خوانی کنید.

  • مطالب کلاس وکالت را همان روز مرور کنید

اگر در کلاس آمادگی آزمون وکالت شرکت کرده اید، حتما مطالب تدریس شده در هر جلسه را همان روز مرور و خلاصه نویسی کنید. اینکار به تقویت حافظه بلند مدت و تثبیت مفاهیم آزمونی کمک بسیار زیادی می کند.

  • سوالات و پاسخ های آزمون آزمایشی را تحلیل کنید

در آزمون های آزمایشی شرکت کنید و هر مرحله ای که شرکت کردید، سوالات و پاسخ نامه تشریحی آن مرحله را همان روز و بعد از آزمون با دقت تحلیل کنید و از نکات هر سوال برای خود یک جزوه خلاصه نویسی تهیه کنید.

  • هرگاه خسته شدید استراحت کنید؛ ناامیدی ممنوع

حرکت کردن همیشه باعث خستگی می شود. این طبیعی است. هرجای مسیر احساس خستگی کردید کمی استراحت کنید و با تجدید قوا و با قدرت بیشتر به مسیر خود ادامه دهید. در راه رسیدن به هدف و موفقیت ناامیدی هیچ ایستگاهی ندارد.

جمع بندی عوامل موفقیت در آزمون وکالت

در این مقاله سعی کردیم تا عامل اصلی موفقیت در ازمون وکالت را مرور و بررسی کنیم. به یاد داشته باشید که موفقیت و قبولی در آزمون در نتیجه توجه و انجام تمام این عوامل به دست می آید. با توجه به اینکه آزمون های سال های اخیر وکالت به سمت طرح مسئله پیش رفته و سوالات مفهومی و تحلیل طراحی می شوند، لازم است تا در کنار تسلط بر قوانین اصلی، به قوانی خاص و آرای وحدت رویه نیز با دقت بپردازید تا بتوانید در آزمون به نتجیه دلخواهتان دست یابید.

در پایان لازم به ذکر است که تمام موارد گفته شده در این نوشته را می توان برای موفقیت در تمام آزمون های حقوقی به کار برد و به موفقیت دست یافت.

﹥مطالب مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
امتیاز شما
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
موسسه آموزش عالی
سپهر سخن