تمام آنچه مورد نیاز شماست…

دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

پروانه بدون آزمون داوری و میانجیگری | جزییات ثبت نام و شرایط دریافت پروانه

پروانه بدون آزمون داوری و میانجیگری

پروانه داوری و میانجیگری به دو شیوه با آزمون و بدون آزمون صادر می شود. متقاضیان برای دریافت پروانه بدون آزمون داوری و میانجیگری باید شرایط عمومی و اختصاصی اعلام شده از سوی اداره کل توسعه امور میانجی گری و داوری مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه را احراز نمایند.


به روزرسانی خبر: فرایند ثبت‌نام بدون آزمون متقاضیان داوری و میانجیگری سال ۱۴۰۲ از روز دوشنبه 30 شهریور آغاز شده است و تا روز 31 شهریور ادامه خواهد یافت.

شرایط عمومی متقاضیان دریافت پروانه داوری و میانجیگری (فرآیند بدون آزمون) سال 1402

  • تدین به دین مبین اسلام و التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ولایت مطلقه فقیه
  • حسن شهرت به امانت و دیانت و صحت عمل؛
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر روانگردان و عدم استفاده از مشروبات الکلی
  • داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت از آن برای مشمولان
  • نداشتن سابقه محکومیت مؤثر کیفری و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی

تبصره ۱: داوران اقلیت های دینی موضوع اصل سیزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باید متدین به دین خود باشند.

تبصره ۲: با توجه به محدودیت قانونی مقرر در ماده ۴۷۰ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ به کارکنان شاغل در قوه قضاییه (اعم از قضایی و اداری) پروانه داوری داده نمی شود.

تبصره ۳: با توجه به محدودیت قانونی مقرر در تبصره ماده ۱۱ آیین نامه میانجیگری مصوب ۱۳۹۵ هیات وزیران به ضابطان دادگستری (اعم از عام و خاص) و کارکنان شاغل در قوه قضاییه (اعم از قضایی و اداری) پروانه میانجی گری داده نمی شود.

تذکر ۱: ثبت نام هم زمان برای دریافت پروانه داوری و میانجیگری بلامانع است. نحوه و شرایط ثبت نام ،همزمان در بخش پنجم همین دفترچه شرح داده شده است.

 


در ادامه این نوشته به بررسی شرایط و جزییات نحوه اخذ پروانه بدون آزمون داوری و میانجیگری می پردازیم.

شرایط ثبت نام و نحوه اخذ پروانه بدون آزمون داوری و میانجیگری

اداره کل توسعه امور میانجیگری و داوری مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، طی یک فراخوان، از متقاضیانی که واجد شرایط هستند، دعوت به همکاری می نماید.

زمان ثبت نام در این فرخوان برای امسال از روز دوشنبه 20 شهریور آغاز می شود و تا روز جمعه 31 شهریور ادامه خواهد داشت.

اطلاعیه فراخوان و نیز فرآیند ثبت نام در آن، از طریق سامانه مرکز آزمون جهاد دانشگاهی صورت می گیرد.

دانلود دفترچه راهنمای ثبت نام

در دوره های قبل و بر اساس اطلاعات مندرج در آخرین دفترچه راهنمای ثبت نام که در سال 1401 منتشر شد، داوطلبان در دو بخش داوری و میانجیگری، بدون نیاز به شرکت در آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و همچنین سوابق شغلی و حرفه ای خود در این فراخوان ثبت نام کنند.

تقاضا بر اساس سوابق تحصیلی

به منظور ثبت نام جهت دریافت پروانه بدون آزمون داوری و میانجیگری بر اساس سوابق تحصیلی، داشتن یکی از مدارک زیر الزامی است:

  • مدرک سطح ۴ حوزه برای داوری عمومی، داوری تخصصی خانواده و میانجی گری.
  • مدرک دکترا در یکی از رشته های حقوق (همه گرایش ها)، الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و حقوق اسلامی، فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق حنبلی، فقه و حقوق حنفی، فقه و حقوق زیدی، فقه و حقوق شافعی، فقه و حقوق مالکی و فقه و حقوق مذاهب اسلامی برای داوری عمومی، داوری تخصصی خانواده و میانجی گری.
  • مدرک دکترا در یکی از رشته های علوم تربیتی (همه گرایش ها) روان شناسی (همه گرایش ها)، مشاوره و راهنمایی، مددکاری اجتماعی، مددکاری قضایی، مطالعات خانواده، مطالعات زنان گرایش زن و خانواده، مطالعات زنان و خانواده گرایش حقوق خانواده و جامعه شناسی همه گرایش ها برای داوری تخصصی خانواده و میانجی گری.

توضیح: فارغ التحصیلان مقطع دکترا باید دارای گواهی موقت پایان تحصیلات یا دانشنامه دکترا باشند.

تقاضا بر اساس سوابق شغلی و حرفه ای

آن دسته از افراد که بر اساس سوابق شغلی و حرفه ای در یکی از دسته های زیر قرار می گیرند می توانند جهت دریافت پروانه بدون آزمون داوری و میانجیگری ثبت نام نمایند:

  • حداقل ۵ سال سابقه اشتغال در مناصب قضایی برای داوری عمومی داوری تخصصی خانواده و میانجی گری.
  • حداقل ۱۰ سال سابقه برای اعضای هیأت علمی دانشگاه در یکی از رشته های حقوق (کلیه گرایش ها)، الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و حقوق اسلامی، فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق حنبلی، فقه و حقوق حنفی، فقه و حقوق زیدی، فقه و حقوق شافعی، فقه و حقوق مالکی و فقه و حقوق مذاهب اسلامی برای داوری عمومی، داوری تخصصی خانواده و میانجی گری و حداقل ۱۰ سال سابقه برای اعضای هیأت علمی دانشگاه در یکی از رشته های علوم تربیتی (همه گرایش ها) روان شناسی (همه گرایش ها) مشاوره و راهنمایی مددکاری اجتماعی مددکاری قضایی مطالعات خانواده مطالعات زنان گرایش زن و خانواده مطالعات زنان و خانواده گرایش حقوق خانواده و جامعه شناسی همه گرایش ها برای داوری تخصصی خانواده و میانجی گری.
  • حداقل ۱۰ سال سابقه برای وکلا، کارکنان اداری دادسراها و محاکم، اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف سردفتران اسناد رسمی در یکی از رشته های حقوق (همه گرایش ها)، الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و حقوق اسلامی، فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق حنبلیف فقه و حقوق حنفی، فقه و حقوق زیدی، فقه و حقوق شافعی، فقه و حقوق مالکی و فقه و حقوق مذاهب اسلامی برای داوری عمومی داوری تخصصی خانواده و میانجی گری و یا رشته های علوم تربیتی (همه گرایش ها)، روان شناسی کلیه گرایش ها مشاوره و راهنمایی مددکاری اجتماعی مطالعات خانواده و جامعه شناسی برای داوری تخصصی خانواده و میانجی گری.
  • حداقل ۱۰ سال سابقه برای نمایندگان حقوقی ادارات برای داوری عمومی و داوری تخصصی خانواده بر اساس مقررات ماده ۳۲ قانون آیین دادرسی مدنی مصوب سال ۱۳۷۹ ماده ۳۲ قانون آیین دادرسی مدنی مصوب سال ۱۳۷۹ وزارتخانه ها مؤسسات دولتی و وابسته به دولت شرکت های، دولتی نهادهای انقلاب اسلامی و مؤسسات عمومی، غیردولتی شهرداری ها و بانک ها می توانند علاوه بر استفاده از وکلای دادگستری برای طرح هرگونه دعوی یا دفاع و تعقیب دعاوی مربوط از اداره حقوقی خود یا کارمندان رسمی خود با داشتن یکی از شرایط زیر به عنوان نماینده حقوقی استفاده نمایند:
  1. دارا بودن لیسانس در رشته حقوق با دو سال سابقه کارآموزی در دفاتر حقوقی دستگاه های مربوط
  2. دو سال سابقه کار قضایی یا وکالت به شرط عدم محرومیت از اشتغال به مشاغل قضاوت یا وکالت تشخیص احراز شرایط یاد شده به عهده بالاترین مقام اجرایی سازمان یا قائم مقام قانونی وی خواهد بود ارائه معرفی نامه نمایندگی حقوقی به مراجع قضایی الزامی است.
  • حداقل ۱۰ سال سابقه اشتغال به روان شناسی یا مشاوره منوط به ارائه پروانه تخصصی از سوی نظام روان شناسی و مشاوره یا سازمان بهزیستی برای داوری تخصصی خانواده و میانجی گری.

تبصره ۱: ملاک عمل برای محاسبه سابقه اشتغال سابقه ابلاغ تا اولین روز ثبت نام می باشد.

شرایط دریافت پروانه برای قضات، کارمندان دادگستری و کارکنان شورای حل اختلاف

آن دسته از قضات و کارمندان اداری دادگستری که حداقل 29 سال سابقه دارند، جهت دریافت پروانه داوری عمومی-تخصصی خانواده و یا میانجیگری می توانند پس از ثبت نام و قرار گیری در فرآیند احراز صلاحیت، پس از بازنشستگی پروانه خود را دریافت نمایند.

همچنین بر اساس شرایط مندرج در دفترچه راهنمای 1401، کارکنان و اعضای شورای حل اختلاف – براساس ماده ۳۶ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب سال ۱۳۹۵ – در صورتیکه تخلفات بند پ، ت و ث را نداشته باشند، می توانند در فراخوان جذب همکاری داوری بدون آزمون ثبت نام نمایند.

شرایط معافیت از مصاحبه و دوره آموزشی برای دریافت پروانه بدون آزمون داوری و میانجیگری

همچنین مطابق مفاد موجود در شرایط و ضوابط ثبت نام برای دریافت پروانه بدون آزمون داوری و میانجیگری افراد زیر از مصاحبه و طی دوره آموزشی معاف می باشند:

  • قضات دارای حداقل ۱۰ سال سابقه قضایی
  • اعضای هیأت علمی دانشگاه ها دارای درجه دانشیاری و بالاتر با ۱۰ سال سابقه تدریس و تحقیق
  • وکلای با حداقل ۱۵ سال سابقه وکالت
  • استادان سطوح عالی و درس خارج حوزه های علمیه پایه ۷ به بالا (این افراد ملزم به شرکت در دوره آموزشی هستند)

اینجا بخوانید:

مصاحبه علمی آزمون سردفتری ریزش ندارد

﹥مطالب مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
امتیاز شما
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
موسسه آموزش عالی
سپهر سخن