تمام آنچه مورد نیاز شماست…

یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

راهکارهای موفقیت در آزمون وکالت

راهکارهای موفقیت در آزمون وکالت

اگر بگوییم اخذ پروانه وکالت و ورود به بازار حرفه‌ای و تخصصی حقوقی به عنوان یک وکیل، یکی از اهداف اصلی دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حقوق است، اغراق نکرده‌ایم. نخستین و مهم ترین گام در رسیدن به این هدف مهم و دشوار شناخت بهترین راهکارهای موفقیت در آزمون وکالت است که در این نوشته قصد داریم به مهم ترین این راهکارها بپردازیم.

در میان آزمون های شغلی و تخصصی که هر سال در رشته ها و حوزه های مختلف برگزار می شود، آزمون وکالت جز پرطرفدارترین و سخت ترین این آزمون ها محسوب می شود. متقاضیان شرکت در آزمون وکالت، برای قبولی در این آزمون نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و به‌کارگیری یک مجموعه عوامل تاثیرگذار هستند. این عوامل با توجه به شرایط فردی و محیطی می تواند متغیر باشد. اما با مقایسه نقش عوامل گوناگون در نتیجه آزمون افراد مختلف، می توان به یک نتیجه گیری کلی و استاندارد رسید.

در این نوشته، پیش از بررسی راهکارهای موفقیت در آزمون وکالت، به معرفی مختصر این آزمون، معرفی مواد امتحانی، ضرایب آنها و همچنین معرفی منابع آزمون وکالت خواهیم پرداخت. اگر شما هم متقاضی شرکت در آزمون اخذ پروانه کارآموزی وکالت هستید، توصیه می کنیم این نوشته را تا انتها بخوانید.

راهکارهای موفقیت در آزمون وکالت

هدف از برگزاری آزمون وکالت، انتخاب افراد با شرایط علمی مناسب برای ورود به بازار حرفه ای وکالت است. در واقع شرکت کنندگان در این آزمون، با پاسخگویی به سوالات مطرح شده در آزمون، میزان مهارت، تسلط و دانش خود را بر مباحث حقوقی و قوانین کشور به اثبات می رسانند. آن دسته از افرادی که بتوانند در این آزمون به حدنصاب علمی لازم دست یابند، می توانند به عنوان کارآموز وارد فضای حرفه ای وکالت شوند.

برگزاری آزمون وکالت از سوی دو نهاد مستقل برنامه ریزی و نظارت می شود. کانون وکلای دادگستری ایران به عنوان قدیمی ترین نهاد مستقل در حوزه وکالت و مرکز وکلا، مشاوران حقوقی و کارشناسان رسمی قوه قضاییه که چند سالی است به عنوان متولی موازی، اقدام به برگزاری آزمون، جذب کار آموز و صدور پروانه وکالت می نماید.

کلیات عملکرد این دو نهاد مشابه یکدیگر است، اما در جزییات برگزاری آزمون و فرآیند جذب کارآموز تفاوت های مختصری با هم دارند.

در سال های گذشته، هریک از کانون ها براساس نیاز حوزه قضایی خود، ظرفیت مورد خود را اعلام می کردند و بر اساس تعدادی که پیش از ثبت نام اعلام کرده بودند، نفرات جذب می شدند. اما از سال 1401 و با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، بحث ظرفیت به طور کل از آزمون های وکالت حذف شد و ملاک قبولی، کسب حدنصاب نمره قبولی اعلام شد.

بر همین اساس نحوه برنامه‌ریزی و همچنین راهکارهای موفقیت در آزمون وکالت نسبت به گذشته دست‌خوش تغییراتی شده است که باید با آنها به خوبی آشنا شوید.

منابع آزمون وکالت و ضرایب دروس در آزمون

گفتیم که آزمون وکالت در دو نهاد کانون وکلا و مرکز وکلا، با تفاوت هایی در فرآیند برگزاری آزمون و جذب کارآموز همراه است. یکی از این موارد، تفاوت های مختصر در مواد امتحانی است، که در ادامه این بخش به معرفی منابع آزمون وکالت و ضرایب دروس در هریک از این دو نهاد (که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان مجری برگزاری آزمون های وکالت معرفی می شوند) می پردازیم. 

  • منابع آزمون وکالت در کانون های وکلای دادگستری

تعداد سوالات آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری 140 تست طی 7 عنوان درس به شرح زیر می باشد:

  1. حقوق مدنی با ضریب 3 – 20 تست
  2. آیین دادرسی مدنی با ضریب 3 – 20 تست
  3. حقوق تجارت با ضریب 2 – 20 تست
  4. حقوق جزا با ضریب 2 – 20 تست
  5. آیین دادرسی کیفری با ضریب 2 – 20 تست
  6. حقوق و متون فقه با ضریب 1 – 20 تست (10 تست مربوط به متون فقه و 10 تست مربوط به اصول فقه)
  7. حقوق اساسی با ضریب 1 – 20 تست
  • منابع آزمون وکالت در مرکز وکلای قوه قضاییه

تعداد سوالات آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه 130 تست طی 8 عنوان درس به شرح زیر می باشد:

  1. حقوق مدنی با ضریب 3 – 20 تست
  2. آیین دادرسی مدنی با ضریب 3 – 20 تست
  3. حقوق تجارت با ضریب 2 – 20 تست
  4. حقوق جزا با ضریب 2 – 20 تست
  5. آیین دادرسی کیفری با ضریب 2 – 20 تست
  6. حقوق اساسی با ضریب 1 – 10 تست
  7. حقوق ثبت با ضریب 1 – 10 تست
  8. متون فقه با ضریب 1 – 10 تست

با توجه به ضریب دروس و میزان اهمیت هریک در نتیجه آزمون می توان برنامه جامعی بر اساس راهکارهای موفقیت در آزمون وکالت تبیین نمود.

بررسی راهکارهای موفقیت در آزمون وکالت

قبولی در آزمون وکالت همواره یکی از چالش های بزرگ فارغ‌التحصیلان حقوق بوده است. تعداد بالای شرکت کننده، رقابت تنگاتنگ داوطلبان، سطح دشوار سوالات و شرایط پذیرش متغیر از جمله چالش های جدی موجود در مسیر قبولی در این آزمون مجسوب می شوند.

تنها راه مقابله با این چالش ها یافتن راهکارهای موفقیت در آزمون وکالت و به کار بستن آنها در طی دوران مطالعه آزمونی می باشد.

1 – برنامه ریزی جامع

تنظیم برنامه‌ مطالعاتی موثر و اصولی همراه با زمان‌بندی دقیق برای هر درس و موضوع، به کاهش استرس و افزایش کارآمدی کمک می‌کند. ضمن اینکه داشتن یک برنامه ریزی صحیح در طی انجام هرکاری، یک ساختار منظم به انجام آن کار می دهد.

2 – انتخاب منابع مطالعاتی کامل

منابع مطالعاتی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در نتیجه آزمون وکالت محسوب می شوند.

3 – استفاده از کلاس های آموزشی

تاثیر سازنده و مثبت کلاس وکالت را در کسب موفقیت در این آزمون نمی توان نادیده گرفت. با توجه به پایین بودن سطح آموزش های دانشگاهی در مقایسه با سطح سوالات آزمون وکالت، حضور در دوره‌های آمادگی آزمون وکالت علاوه از افزایش سواد و مهارت آزمونی داوطلبان، می تواند منجر به ارتقا سطح دانش حقوقی افراد برای ورود به حرفه‌ سنگنین و حساس وکالت شود.

4 – بررسی و حل تست های دوره های گذشته

این واقعیت را به خاطر بسپارید: شما هر اندازه هم که منابع آموزشی را بخوانید و در کلاس های آمادگی آزمون وکالت شرکت کنید، تا زمانی که تست حل نکنید، به مهارت آزمونی دست نمی یابید.

5 – شرکت در آزمون های آزمایشی استاندارد

در مسیر مطالعه و آمادگی برای آزمون وکالت، حتما جایی را برای شرکت در آزمون‌های طبقه‌بندی شده در نظر بگیرید. آزمون‌ها شما را با فضای آزمون اصلی آشنا می‌کنند، ضمن اینکه در هر آزمون، شما با نقاط ضعف و قوت خود آشنا می‌شوید و می توانید برای رفع این نقاط ضعف برنامه ریزی مناسبی تنظیم نمایید.

6 – استفاده از تجربیات نفرات موفق

به عقیده ما در گروه مشاوره و برنامه ریزی سپرسخن، بهترین ملاک برنامه ریزی فقط خودِ شخص است. راهکارهای دیگرانی که موفق شده اند، الزاما برای شما ممکن است نتیجه‌بخش نباشد. اما توصیه می کنیم حتما تجربیات نفرات موفق را گوش کنید و با استفاده از کلیات برنامه ها و راهکارهای موفقیت در آزمون وکالت این افراد، بهترین مسیر را برای خود انتخاب کنید.

7 – مدیریت استرس

استرس به خودی خود بد نیست. حتی می توان آن را به عنوان یکی از عوامل موثر در حفظ انگیزه و ادامه تلاش تا رسیدن به موفقیت دانست. اما آنچه باعث می شود تا استرس را به عنوان یک عامل منفی در نظر بگیریم، تبدیل شدن آن به یک عامل بازدارنده است. به همین دلیل کنترل اضطراب و مدیریت استرس به منظور حفظ تعادل آن بسیار حائز اهمیت است.

8 – مدیریت زمان

یکی از راهکارهای موفقیت در آزمون وکالت مهارت در مدیریت زمان است. مدیریت زمان پیش از آزمون، یعنی برنامه ریزی و تقسیم زمان های آزاد برای مطالعه مباحث آزمونی؛ و مدیریت زمان در جلسه آزمون یعنی در نظر گرفتن فرصت تعیین شده در پاسخگویی به سوالات آزمون. هر دوی این موارد نقش بسیار تعیین کننده ای در موفقت شما در آزمون خواهند داشت.

9 – حفظ انگیزه:

آنچه باعث می شود تا شما در مسیری آغاز به حرکت کنید و تحت هر شرایطی به حرکت در آن مسیر ادامه دهید، انگیزه نام دارد. برای رسیدن به نتیجه دلخواه در آزمون وکالت باید تا روز آزمون انگیزه خود را حفظ و تقویت نمایید.

10 – استمرار و پشتکار تا روز آزمون

استمرار و پیوستگی در مطالعه را می توان یکی از مهم ترین راهکارهای موفقیت در آزمون وکالت دانست. اینکه شما تا روز آزمون اصلی، برنامه منسجم داشته باشید و به انجام این برنامه متعهد باشید و در اجرای تعهد خود پشتکار و استمرار داشته باشید، نقش بسیار تعیین کننده ای در سرنوشت آزمون شما خواهد داشت.

سخن پایانی موفقیت در آزمون وکالت

موفقیت در آزمون وکالت همواره یکی از اهداف مشترک میان کارشناسان حقوق بوده است. از همین رو یافتن بهترین راهکارهای موفقیت در آزمون وکالت تبدیل به یکی از اقدامات پایه ایی و ابتدایی داوطلبان و متقاضیان شرکت در آزمون وکالت شده است.

در این نوشته سعی نمودیم تا ضمن معرفی مخصر آزمون وکالت به معرفی برخی از مهم ترین راهکارهای موفیت در آزمون وکالت بپردازیم. اما لازم به تاکید است که هیچ راهکاری قطعی و تضمین نیست و آنچه در نهایت تعیین کننده نتیجه آزمون است، تلاش و پشتکار و همت شخص شماست. ما در این طول مسیر موفقیت همراه شما هستیم تا هر کجا نیاز به کمک داشتید به تجربه و دانش تیم ما اعتماد کنید.

﹥مطالب مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
امتیاز شما
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
موسسه آموزش عالی
سپهر سخن